Tuesday, March 07, 2023

Wietrzny i

slonieczny byl dzis wtorek + Tajemnice bolesne. SLUBY KROLA JANA KAZIMIERZA, zlozone dnia 1 kwietnia 1656 r. Wielka Boga Czlowieka Matko, Najswietsza Dziewico, Ja, Jan Kazimierz, za zmilowaniem Syna Twojego, Krola krolow, a Pana mojego i Twoim milosierdziem krol, do Najswietszych stop Twoich przypadlszy, Ciebie dzis za Patronke moja i za Krolowa panstw moich obieram. Tak samego siebie, jak i moje Krolestwo polskie, ksiestwo litewskie, ruskie, pruskie, mazowieckie, zmudzkie, inflanckie, smolenskie, czernichowskie oraz wojsko obu narodow i wszystkie moje ludy Twojej osobliwej opiece i obronie polecam, Twojej pomocy i zlitowania w tym klesk pelnym i oplakanym Krolestwa mojego stanie przeciw nieprzyjaciolom Rzymskiego Kosciola pokornie przyzywam. "Wszystko, co jest robione z wdziekiem, uchodzi za galanterie" - CARLO GOLDONI. W powszechnym odbiorze termin "Jidyszland" okresla blizej niesprecyzowany obszar w Europie Wschodniej, w ktorym przed 1939 r. zamieszkiwali Zydzi pozostajacy w ramach tradycyjnego stylu zycia i poslugujacy sie na co dzien jidysz (Joanna Nalewajko-Kulikow, "Obywatel Jidyszlandu: Rzecz o zydowskich komunistach w Polsce").

No comments: