Sunday, September 10, 2023

SAMOPORTRET

RANO W PIZAMIE. Obejrzalem dwa mecze. Pilki noznej i siatkowi. Jak bylo do przewidzenia polska druzyna pilki noznej przegrala z Albania (2-0), natomiast siatkarze wygrali z Belgia (3-1). Msza sw. wieczorowa u sw. Kazimierza. "SLYSZAC GLOS PANA, SERC NIE ZATWARDZAJCIE". Po mszy spacerek do Plyty Smolenskiej i Pomnika Katynskiego + krotka modlitwa za dusze zamordowanych przez Rosjan w Smolensku i w Katyniu.
*** Kolejna fala migracji nastapila z koncem XI stulecia. To czas pierwszej krucjaty i poprzedzajacej ja o kilka miesiecy tzw. krucjaty ludowej (1096). Przez miasta nadrenskie przeszla wowczas straszliwa fala antyzydowskich pogromow, ktore sprawily, ze przesladowana ludnosc wedrowala dalej - przede wszystkim na wschod Europy. Na przelomie wiekow XI i XII docierala miedzy innymi do Czech i do Polski (wczesniej zjawiali sie tu jedynie pojedynczy kupcy). Wskazuja na to oprocz licznych zrodel pisanych - chociazby monety z napisami hebrajskimi bite przez ksiecia krakowskiego Mieszka Starego, ktore moga potwierdzac, ze jego bankierami byli wlasnie Zydzi. Z XII wieku pochodza rowniez "zydowskie" ulice w kilku miastach (jak obecna ul. sw. Anny w Krakowie). Swiadectwem wielkosci i znaczenia wspolnoty zydowskiej w sredniowiecznej Polsce moze byc bulla Klemensa IV (XIII wiek), w ktorej papiez skarzy sie, ze na naszych terenach jest wiecej niz jedna synagoga w miescie, a w dodatku sa to zwykle budynki bardziej okazale (wyzsze, piekniejsze) niz koscioly. W XII stuleciu goscinnosc Zydom okazala nie tylko Polska. Uczynilo to rowniez Patrimonium Sancti Petri (Panstwo Koscielne)Tamtejsze prawo nie bylo dla przybyszow nazbyt przyjazne, ale zycie toczylo sie nieco innym torem. Mimo ze Zydom nie wolno bylo studiowac medycyny, sami papieze czesto korzystali z uslug zydowskich lekarzy, a w oficjalnych dokumentach mozna niejednokrotnie znalezc okreslenie: Iudaeus Noster, Iudaei Nostri (dosl. "Nasz Zyd", "Nasi Zydzi"). Wyglada na to, ze niektorzy czlonkowie diaspory stali sie czescia "familii" papieskiej. Nierzadko pelnili nieformalnie funkcje "ambasadorow" calego swiata zydowskiego - to na ich prosbe papieze brali w obrone wyznawcow judaizmu mieszkajacych w Italii oraz innych krajach Europy. Skoro az do konca sredniowiecza Zydzi zmuszeni do opuszczenia swoich dotychczasowych miejsc zamieszkania chetnie osiedlali sie w Polsce albo w Panstwie Koscielnym, to znaczy, ze czuli sie tu bezpiecznie. To wazne dopowiedzenie, gdyz wielu wladcow europejskich podejmowalo w tym czasie decyzje o ich wypedzeniu (Abp Grzegorz Rys, "Chrzescijanie wobec Zydow").

No comments: